28
Jul
10

Asam pedas ikan baung

Ikan baung ni banyak terdapat di sungai di sini. Kawan abang yang beri, dia menjala malam tu. Abang dan anak-anak suka makan. Tie ni kurang sikit, minat pada ikan sungai. Tapi, tetap masak untuk mereka .. :P

Ini Tie dah siang dan buang sengatnya. Leceh sikit, agak berlendir sebab masih segar. Rendam dulu sekejap dalam air beras atau air asam jawa untuk mengurangkan rasa hanyir. Okaylah tu.

Nak masak asam pedas ni mudah je. Bawang kecil, bawang putih dan lada kering (atau lada merah) serta sedikit kunyit hidup diblender. Kalau nak bubuh belacan sikit pun boleh.

Kemudian tumislah hingga naik baunya. Bubuh air asam jawa (bukan asam keping tau!) dan air tapi janganlah sampai cair sangat. Bila dah didih, masukkan ikan dan daun kesom tu. Rasalah garamnya….

.

.

.

Kekadang Tie bubuh bunga kantan. Abang suka sangat. Tapi hari tu tak ada pulak. Jadi, masak ajelah apa yang ada.


6 Responses to “Asam pedas ikan baung”


  1. 1 deliahsdeli
    July 29, 2010 at 9:03 pm

    sodap2x! nak3!!!!

  2. August 4, 2010 at 12:53 pm

    iakn baung… enaknya…. jadi kepinggin niii… mau ah ….hehehehhehe

  3. 5 nekpp
    August 16, 2010 at 11:25 am

    aaaaaaaaaaachioummmmmmmmm..semerbak sampek sini mokcikkk!!!
    slruppppppppppppppppppp…leleh aiq liorrr xleh nak komen!! lol!!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Blog Stats

  • 149,072 views
July 2010
M T W T F S S
« May   Aug »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: