29
Apr
09

Ikan Percik

Percik adalah masakan dari Kelantan dan Terengganu. Biasa percik dari kelantan tidak menggunakan lada kering. Tapi Tie suka percik merah ni, nampak ayu sikit, hi hi…

Bawang2, lada kering (boleh ganti dengan lada hitam jika ingin nak buat percik putih), serai , halia, kesemuanya dikisar dan tumis hingga wangi baunya.

Masukkan santan pekat, dan sekeping asam. Masaklah hingga pecah minyak. Ikan digaram kunyit sikit dan dibakar panggang sekejap. Mandikan ia dengan kuah percik dan dipanggang lagi hingga masak.


3 Responses to “Ikan Percik”


  1. June 24, 2009 at 12:51 pm

    kalu nak masak percik letak lada benar (lada hitam) dah lari rasa percik tu sayeeee wesss, kot2 manapun kalu nak percik putih jange letak lada kering, nak merah letak kering, jange nak pandai2 ubah resepi tradisional yang sedap sungguh tu………………………..

    • 2 Tie
      June 24, 2009 at 2:49 pm

      Err…. nano ni siapa ?? Nanti sertakan alamat blog tu…..

      Tie ni asal johor. Belajar buat percik dari mentua di Alor hijau…. Kalau rasa tak betul tu, mintak maaf laa…. kita ikut je apa yang mentua ajar… Tapi, setau Tie, ada banyak cara masak2 ni… kat alor hijau tu pun naik pening dibuatnya. Lain orang lain caranya….

  2. April 17, 2014 at 7:30 pm

    Simply desire to say your article is as surprising. The clearness for your publish is just
    spectacular and that i can assume you are an expert in this subject.
    Well with your permission let me to take hold of your feed to stay up to date with
    coming near near post. Thank you one million and please
    keep up the rewarding work.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Blog Stats

  • 281,638 views
April 2009
M T W T F S S
    May »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie


%d bloggers like this: