06
Jul
09

siput lagi

Inilah rupanya siput sawah. Muncungnya pendek je. Susah nak kerat, laa…. Kalau musim bertelur tak boleh makan, rasa berpasir pulak (anak2 siput tu agak keras jugak)

siput sawah

Bila dah kerat moncongnya, rendam dalam air garam beberapa jam. Supaya lendir2 tu keluar dan senang nak cuci nanti. Mek yang bagi petua ni. Gonyoh2 la siput tu agar segala lumut dan kotoran keluar. Kalau tak nanti tak boleh nak makan laa…hehe..

daun kadok

Ini adalah daun kadok. Tie susah nak bezakan dengan daun sireh. Mek yang petik ni.. kalau suruh Tie gi petik mesti dapat yang lain, hehe…

siput masak lemak

Tie masak lemak kuning, bersama daun kadok, daun kunyit dan serai. Bubuh sedikit lada kecil supaya rasa pedas. Sikit je…… Memang sedap. TIe ratah je.. hmm.. yum yum….


14 Responses to “siput lagi”


  1. July 6, 2009 at 1:15 pm

    salam kak tie.. rasa dia sama macam siput yang biasa tu, ker?? ni first time tengok siput nih.. hehe.. macam jakun la pulak..

  2. 5 ain
    July 6, 2009 at 3:13 pm

    pehhh…mcm mengancam je siput msk lemak ni….musti sedap!!!

  3. July 6, 2009 at 9:45 pm

    oo gitu yer masak siput ni…tengok gambo tu mcm sedaplah pulak kak tie…

  4. July 7, 2009 at 12:03 pm

    kak tie, mmg sedap masak siput ni, asyik menyedut siput je nasi sejemput je dijamah

  5. July 7, 2009 at 3:04 pm

    ooo…tau dah hehe..
    kalau siput sedut tu dia ada cam penutup kan..yg mcm plastik hitam kecik tu hehe..
    siput ni ade tak?

  6. 13 nekPP
    July 14, 2009 at 6:01 am

    doktor tie wahahaa ;p

    betui laa kakkkk rasa pelik plaks siput iteww..uhuh
    hubby nekpp suke dok sedut siput ktie oiii hehe
    menarik resepi niee…boley try..xpernah lagi nekpp jumpa daun kodok itews upsss
    kodok plakssss…kadokkkkkkkkkkkkk wahahaha

    psssstt nekpp kalau mask lemak cili api siput dok hirup kuah aje! ;p
    xreti nak seduttttttttttttttttttttttt kehkehkehhhh

    • 14 Tie
      July 15, 2009 at 7:38 am

      Aaaaaa……………….

      Masak lemak cili api gak! Sedap tu……😛

      Tak kan tak reti sedut ? Serupa je sedut straw, cuma kuat lagi sikit, ekekekeke…..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Blog Stats

  • 281,638 views
July 2009
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie


%d bloggers like this: