10
Jul
09

Ayam panggang makcik

Tie dah kebosanan, jadi masak simple2 je. Ayam panggang ni biasanya dimakan bersama nasi kerabu. Tie curi resepi (agak2 laa…) masa makan di kedai nasi kerabu  dulu.

ayam panggang makcik

Ramuannya seperti untuk membuat satay. Guna bawang merah, bawang putih, serai, lengkuas, halia, jintan manis dan jintan putih, ketumbar, dan kunyit. Kesemuanya dikisar atau ditumbuk lumat. Gaulkan kepada ayam yang telah dipotong. Tambahkan garam dan gula merah. Mesti ada rasa manis sedikit.

Setelah sejam diperap, barulah boleh dipanggang. Kalau dipanggang atas dapor arang tentu lagi sedap dan wangi baunya.

.

.

.

dalca ayam

Yang ni dalca ayam.  Tie guna tulang2 je. Kacang dal tak ada, jadi kena panggil Cha je, hi hi….


22 Responses to “Ayam panggang makcik”


  1. 1 ain
    July 10, 2009 at 8:25 pm

    adoi kak tie…terliur tengok ayam panggan mak cik tu!!!

  2. July 11, 2009 at 1:20 am

    kami sekeluarga mmg hantu dalca…kalau dalca ayam mak letak bhgn tulang2 je…sedap meratah

    ermmmm ayam panggang tu buat sy tk lena mlm lah😉

  3. July 11, 2009 at 9:32 am

    salam kak tie.. huhu.. terliur betul tengok ayam panggang tu.. sempat ‘ea akak curi resepi tu.. sedap nyer..

  4. 7 nekPP
    July 14, 2009 at 6:04 am

    mok cikk tieeee oiiii…

    betul laa mokcikkk super mngancam tawww dalca tulang pekena plaks gan roti canai kaa
    selainn rotiiiii..terliorrr mokcikk oiiii…

  5. 9 Blog Resipi
    July 20, 2009 at 1:13 am

    Sedapnye makan nasik kerabu kak Tie… teringin plak…🙂

  6. 11 Blog Resipi
    July 20, 2009 at 1:16 am

    Salam Akak.. kite add blog akak yer.. tenkiu🙂

  7. 13 ima
    July 20, 2009 at 10:29 pm

    kak tie…..sedap tu ayam bakar dan dalca ayam tuh….dalca fav suami ima tau….tapi selalunya ima buat dalca daging je…tak pernah lagi buat dalca ayam …..lain kali nak kena cuba gak nih…..

    kak tie bakar ayam tu pakai arang ke????

    • 14 Tie
      July 22, 2009 at 5:42 pm

      Kak tie bakar atas dapur je…. Dapur arang dah eksport ke rumah atap biru tu, hu hu… leceh pulak tak ada dapur arang ni..

  8. 15 kutaksempurna
    July 22, 2009 at 3:50 pm

    apasal semua ayam ni
    .
    .
    .
    .
    ..

    .
    .
    nak merajuk la camni…

    balik dulu!! hihihi

  9. 17 nekPP
    August 6, 2009 at 9:05 am

    ermmm terasa lapor plaks ktie pepagi nihhh..ekeke
    .
    .
    .
    .
    .
    nasik ayam utuk berbuka!! yeyy..
    pikir nak msk nasik lemak kampong! ahaks…

  10. March 23, 2010 at 10:33 pm

    Sedap makanan yang dihidangkan tuu

  11. April 15, 2010 at 8:02 am

    Dah abis daa…….😛

  12. June 3, 2013 at 3:58 pm

    My spouse and I stumbled over here by a different web page and thought I might as well check things out.
    I like what I see so i am just following you. Look forward to exploring your web page yet again.

  13. August 6, 2013 at 4:02 am

    Its like you read my mind! You appear to know so much about
    this, like you wrote the book in it or something. I think
    that you can do with a few pics to drive the message home a little bit, but other than
    that, this is great blog. An excellent read. I will
    certainly be back.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Blog Stats

  • 281,638 views
July 2009
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie


%d bloggers like this: