29
Jan
10

Sotong Masak Kuali

Rindu pulak pada sotong. Bila nampak sotong segar dalam van tu, terus beli setengah kilo…RM8, rasanya mahal kot. Tak pe laa.. sekali sekala, hehe..

Sebenarnya dah jemu masak sambal, teringinkan sedikit kelainan. Jadi Tie masak kuali yang biasanya guna ikan.

Err….. mula-mula kena cari kuali dulu, hi hi hi….

Blender bawang kecil, bawang putih. lada kering dan lengkuas. Tumis bersama beberapa batang serai yang diketuk. Bubuh sedikit kunyit dan tumis lagi. Tambah  garam dan gula. Rasa mesti seimbang. Jika hendak bubuh santan pun boleh tapi sedikit sahaja.

Cubalah…😛


8 Responses to “Sotong Masak Kuali”


  1. 1 ain
    January 29, 2010 at 1:28 pm

    kak tieeeee…dah meleleh dah air liur saya ni!!! saya nak sikit la…nak ratah gitu2 aje. sedap seh.

    psst…akak rebus dulu tak sotong tu???

    • 2 Tie
      January 29, 2010 at 3:00 pm

      Err…. elok lap cepat keyboard tu, ekekeke…………….

      Rebus ? Tak… tumis sampai naik minyak, agak2 pekat sikit, pastu campak je sotong. Masak kejap dan angkat.

  2. 3 ain
    January 29, 2010 at 1:28 pm

    saya no 1 ke?? yeeeehaaaaaaaaaa!!!!!

  3. January 29, 2010 at 1:33 pm

    wah .. nama masakan tu, masak kuali ya? Jadi tak boleh la masak dalam periuk, kan?🙂

  4. January 29, 2010 at 3:38 pm

    KakTie!!! hru doing there???

    I want some squids pls! Oh no, chop chop ngan KakAin! hehehe😉


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Blog Stats

  • 281,638 views
January 2010
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie


%d bloggers like this: