02
Feb
10

Gulai ikan tongkol @ tuna @ aya

Gulai ni sesuai dimakan dengan nasi dagang. Tie cuma guna rempah kari biasa, campur sedikit rempah kerutuk dan sesudu dua cili mesin. Ikan tu direbus asing dulu dengan beberapa keping asam gelugor dan garam kasar.

Setelah rempah ditumis dan dibubuh santan, barulah masukkan ikan yang telah direbus (ikan saja). Bubuh beberapa biji lada kecil. Kemudian tambah gula perang. Garam dan asam keping tu boleh ditambah jika rasanya masih kurang.


4 Responses to “Gulai ikan tongkol @ tuna @ aya”


  1. 1 ain
    February 2, 2010 at 9:31 pm

    nasi dagang mana kakkk..??? gulai dh mengancam dah!

  2. February 3, 2010 at 1:20 am

    Salam Kak Tie,

    Sedappnye gulai ikan aya tuh makan ngan nasi dagang… rindu pulakkk kat nasi dagang tengok lauk kak tie nie. Kat sini pernah wat sekali je tu pun sebelum bersalin kat mikael.heheh….


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Blog Stats

  • 281,638 views
February 2010
M T W T F S S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie


%d bloggers like this: