25
Aug
10

Taugeh goreng bertauhu

Hari ni Tie masak ringkas jer. Dah lama nak makan taugeh, antara sayur kegemaran Tie, hihi….

Bahan-bahannya :

  • Taugeh segar
  • Carrot dihiris halus
  • Tauhu
  • Bawang kecil dan bawang putih yang dicincang halus
  • Ikan bilis sebagai perencah
  • Sedikit sos tiram
  • Garam secukupnya
  • Daun ketumbar dan bawang goreng sebagai penambah rasa.

Masaklah macam biasa, ya. Ikan bilis digoreng garing, kuiskan ke tepi kuali dan tumis bawang-bawang tu.

Masukkan tauhu yang dipotong kecil bersama carrot. Masukkan sos tiram, garam dan akhir sekali taugeh. Goreng sekejap sahaja, kerana taugeh sedap dimakan ketika rangup. Daun ketumbar dan bawang goreng tu di tabur, dikacau rata dan angkatlah ke pinggan untuk dimakan.

Kemalasan tahap maksima. Ekor taugeh dibiar terkontang kanting…. ekekeke….


8 Responses to “Taugeh goreng bertauhu”


  1. August 25, 2010 at 10:05 pm

    Makan dgn nasi panas2 pun sedap kan….
    Sy kasi 9 stars …….out of 10 stars.

    Chef hotel m`leleh air mata tgk masakan Akak Tie ni.
    🙂

  2. August 25, 2010 at 10:06 pm

    salam kak tie.. waaahhh, ni lauk kegemaran suami saya ni.. ekor taugeh tu banyak khasiat tau kak.. antaranya dapat mencegah kanser..

    • 4 Tie
      August 25, 2010 at 10:09 pm

      Salam Nur… boleh online sekarang ?

      Ekor taugeh ada khasiat ? Kak tie tak tahu pun. Yang kak tie tahu taugeh boleh menyuburkan, ekekeke… silap-silap tambah lagi sorang😆

  3. August 25, 2010 at 10:18 pm

    Salam Tie,

    bulan2 puasa ni kan.. togeh ni pong sedap…teringat lak epok2 sayur kita..hehe..

  4. August 26, 2010 at 12:36 pm

    kak tie…kami kami pong suka makan togeh…tak kisahlah goreng ke masak lemak putih ke suma suka🙂


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Blog Stats

  • 281,638 views
August 2010
M T W T F S S
« Jul   Sep »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie


%d bloggers like this: