Posts Tagged ‘ikan

26
Jul
12

Ikan masak terutuk @ kuali

 

Masakan ini lebih kurang sama jer dengan Sotong Masak Kuali sebelum ini. Cuma kali ini Tie guna santan.

1. Goreng ikan terlebih dahulu dan asingkan. Goreng seperti biasa, letak kunyit dan garam.

2.  Blender semua bahan ini

  • Bawang kecil : 7-10 labu @ 1 labu bawang besar
  • Bawang putih: 4 ulas
  • Lada kering (rebus dulu/lembutkan dgn air panas) : segenggam @ kurang, terpulang tahap kepedasannya.
  • Serai : 4-5 batang, ambil isinya atau jika suka titik jer kalau taknak blender.
  • Lengkuas : 1.5 inci, potong kecil supaya mudah nak blender.

3. Tumis bahan yang telah diblender bersama 1 sudu besar serbuk kunyit. Kalau guna kunyit hidup boleh blender sekali.

4. Bila dah naik minyak, tambah 2 sudu besar pati santan , 1/2 cawan air atau lebih, 1 keping asam gelugor, kacau rata dan biarkan ia mereneh dgn api perlahan.

5. Tambahkan garam dan gula ikut rasa. Rasa mesti seimbang. Masukkan ikan yang dah digoreng, biarkan ia mesra seketika dan tutup api.

Masakan ini seharusnya pekat, dengan rasa lemak, pedas dan sedikit manis. Cubalah.. hubby Tie suka. Boleh digantikan ikan dengan ayam (goreng separuh masak dulu), sotong (tak perlu goreng/rebus) , ketam (goreng sekejap)atau udang(goreng sekejap). Setiap masakan akan terhasil dengan rasa berbeza bila ditukar bahan asasnya.

Selamat mencuba 🙂

Advertisements
03
May
12

stim limau…. tapi tak pasti nama ikan ni.

Ikan segar……

.

.

.

Stim limau yang enak!

28
Jul
10

Asam pedas ikan baung

Ikan baung ni banyak terdapat di sungai di sini. Kawan abang yang beri, dia menjala malam tu. Abang dan anak-anak suka makan. Tie ni kurang sikit, minat pada ikan sungai. Tapi, tetap masak untuk mereka .. 😛

Ini Tie dah siang dan buang sengatnya. Leceh sikit, agak berlendir sebab masih segar. Rendam dulu sekejap dalam air beras atau air asam jawa untuk mengurangkan rasa hanyir. Okaylah tu.

Nak masak asam pedas ni mudah je. Bawang kecil, bawang putih dan lada kering (atau lada merah) serta sedikit kunyit hidup diblender. Kalau nak bubuh belacan sikit pun boleh.

Kemudian tumislah hingga naik baunya. Bubuh air asam jawa (bukan asam keping tau!) dan air tapi janganlah sampai cair sangat. Bila dah didih, masukkan ikan dan daun kesom tu. Rasalah garamnya….

.

.

.

Kekadang Tie bubuh bunga kantan. Abang suka sangat. Tapi hari tu tak ada pulak. Jadi, masak ajelah apa yang ada.




Blog Stats

  • 299,946 views
October 2017
M T W T F S S
« Nov    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie