Posts Tagged ‘masak kuali

26
Jul
12

Ikan masak terutuk @ kuali

 

Masakan ini lebih kurang sama jer dengan Sotong Masak Kuali sebelum ini. Cuma kali ini Tie guna santan.

1. Goreng ikan terlebih dahulu dan asingkan. Goreng seperti biasa, letak kunyit dan garam.

2.  Blender semua bahan ini

  • Bawang kecil : 7-10 labu @ 1 labu bawang besar
  • Bawang putih: 4 ulas
  • Lada kering (rebus dulu/lembutkan dgn air panas) : segenggam @ kurang, terpulang tahap kepedasannya.
  • Serai : 4-5 batang, ambil isinya atau jika suka titik jer kalau taknak blender.
  • Lengkuas : 1.5 inci, potong kecil supaya mudah nak blender.

3. Tumis bahan yang telah diblender bersama 1 sudu besar serbuk kunyit. Kalau guna kunyit hidup boleh blender sekali.

4. Bila dah naik minyak, tambah 2 sudu besar pati santan , 1/2 cawan air atau lebih, 1 keping asam gelugor, kacau rata dan biarkan ia mereneh dgn api perlahan.

5. Tambahkan garam dan gula ikut rasa. Rasa mesti seimbang. Masukkan ikan yang dah digoreng, biarkan ia mesra seketika dan tutup api.

Masakan ini seharusnya pekat, dengan rasa lemak, pedas dan sedikit manis. Cubalah.. hubby Tie suka. Boleh digantikan ikan dengan ayam (goreng separuh masak dulu), sotong (tak perlu goreng/rebus) , ketam (goreng sekejap)atau udang(goreng sekejap). Setiap masakan akan terhasil dengan rasa berbeza bila ditukar bahan asasnya.

Selamat mencuba 🙂

Advertisements
29
Jan
10

Sotong Masak Kuali

Rindu pulak pada sotong. Bila nampak sotong segar dalam van tu, terus beli setengah kilo…RM8, rasanya mahal kot. Tak pe laa.. sekali sekala, hehe..

Sebenarnya dah jemu masak sambal, teringinkan sedikit kelainan. Jadi Tie masak kuali yang biasanya guna ikan.

Err….. mula-mula kena cari kuali dulu, hi hi hi….

Blender bawang kecil, bawang putih. lada kering dan lengkuas. Tumis bersama beberapa batang serai yang diketuk. Bubuh sedikit kunyit dan tumis lagi. Tambah  garam dan gula. Rasa mesti seimbang. Jika hendak bubuh santan pun boleh tapi sedikit sahaja.

Cubalah… 😛




Blog Stats

  • 302,465 views
December 2017
M T W T F S S
« Nov    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie