08
Jul
11

Kuih Lopes

Tie amat suka kuih lopes ni. Tiap kali mak buat, kita akan duduk dengan tekun tengok mak membungkus lopes tu.

Bahan-bahannya ialah:

  1. Beras pulut – 2 cawan, dibasuh dan direndam sekurang-kurangnya sejam
  2. Kelapa parut yang putih je… digaul dengan sedikit garam
  3. Daun pisang yang disiat selebar 4-5 jari, basuh dulu laa…
  4. Daun pandan, untuk dimasukkan dalam air untuk merebus lopes tu.. supaya wangi
  5. Gula melaka cair, ambil beberapa ketul, tambah air sikit, dan masak hingga semuanya cair. Tapi hati-hati, sebab kalau leka, gula melaka akan hangus la pulak.

Caranya :

Setelah pulut direndam, toskannya dalam penapis. Ambil daun pisang, bungkuslah seperti yang Tie tunjukkan di bawah ni, ya…

.

 

Lepas tu, susun lopes yang dah dicucuk lidi, dan ikatkan dengan tali kain. Ikat ketat-ketat supaya tidak terbuka bila direbus nanti. Rebus dalam air selama 30-40 min bergantung kepada jumlah lopes yang dimasak. Jangan lupa bubuh daun pandan supaya baunya wangi..

.

.

.

Bila nak makan, buka daun pisang tu, salut dengan kelapa yang telah digaul dengan sedikit garam. Curahkan sedikit air gula melaka sebelum makan…. Hmm…. sedap tau!!

.

.

Jemput makan semua……😛

 


7 Responses to “Kuih Lopes”


  1. July 18, 2011 at 2:38 pm

    baca kuih lopes imagine lain tapi gambar lain..rasanya kalau kat perak dia warna hijau pastu bulat tapi leper la sikit bukan bulat macam bola..tengok gambar last rasanya kuih itu la..sedap…

  2. 3 Liza
    September 14, 2011 at 7:53 am

    Nampak macam mudah saja cara membungkus kuih lopis ni. Saya nak Cuba tapi nak kena cari daun pisang dulu. Thank you for sharong

  3. October 8, 2011 at 7:57 pm

    sgt sedap..sgt suka!!🙂

  4. 6 rohaya
    November 9, 2011 at 3:22 pm

    caranya sama dengan saya juga buat kueh lopes ni

  5. October 24, 2012 at 6:52 pm

    It’s an awesome post in support of all the web people; they will obtain advantage from it I am sure.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Blog Stats

  • 281,638 views
July 2011
M T W T F S S
« Jun   Apr »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie


%d bloggers like this: