Archive for the 'murtabak' Category

27
Jul
10

Roti telur berlapis @ murtabak berlapis

Roti telur ni biasanya mak buat waktu petang. Kekadang untuk berbuka puasa. Kami sekeluarga kurang makan nasi. Lebih suka makan mee atau lain-lain .

  • Caranya seperti buat murtabak. Cuma kami guna telur dan hirisan bawang sebagai intinya. Tie ada tabur sedikit daging cincang yang telah dimasak. Tak bubuh serbuk kari pun.
  • Gunakan non-stick pan, bubuh minyak sedikit. Kemudian lapiskan sehelai adunan tepung ( tepung, garam dan air, buat doh seperti untuk buat murtabak atau roti canai)  yang nipis sebagai lapisan bawah.
  • Bubuh campuran telur (3 biji) dan hirisan bawang besar. Taburkan daging cincang yang dimasak sedikit, kalau suka. Mak biasa tak bubuh pun.
  • Kemudian lapiskan sehelai adunan tepung lagi.

  • Tuangkan campuran telur, hirisan bawang dan daging cincang lagi… Macam buat lasagna je.
  • Buatlah beberapa lapis tapi jangan tinggi sangat. Sama tinggi dengan pan tu. Lagipun takut susah nak masak sebab kita goreng atas dapur gas je.
  • Masa memasak ni tutup pan tu supaya intinya masak. Api kena perlahan….
  • Selak dan tengok lapisan bawahnya supaya tidak hangus. Bila lapisan bawah kelihatan masak cantik, balikkan perlahan untuk masakkan lapisan atasnya.

.

.

Inilah hasilnya. Buat jangan gopoh-gopoh. Boleh makan dengan acar timun atau sos tomato begitu sahaja. Makan ketika panas, tau !!

Advertisements



Blog Stats

  • 301,316 views
November 2017
M T W T F S S
« Nov    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie