27
Apr
15

Baked Potato

11169825_897394730303747_8444637982242841926_n

Teringin nak makan jadi kenalah buat sendiri, kan…🙂

Mula-mula cuci dulu kentang bersih2 tanpa buang kulit.

Rebus hingga kentang masak dan sejukkan.

11182198_897394786970408_7246519660292752683_n

Kemudian belah kentang tu kepada 2 bahagian, keluarkan sebahagian dari isinya dan masukkan dlm bekas lain seperti dlm gambar.

Kentang yang dlm bekas tu dicampur dgn hirisin carrot, daun ketumbar/daun bawang, daging/ayam cincang yg telah masak atau peperoni cincang atau sosej yg dipotong kecil, cheddar cheese, telur, lada sulah dan cili flakes jika suka.

Boleh tambah sedikit garam.

Gaul rata dan masukkan dlm kentang tadi…

Tabur mozzarela, chedder cheese dan sedikit parsley dan bakar hingga masak..

11169825_897394730303747_8444637982242841926_n

Sedap dimakan dengan cili sos jugak !!!

20
Oct
13

Kuey teow kungfu

20131019_194650

Kita dan anak2 suka makan ni, jadi kerana malas nak makan di luar, kita buatlah sendiri..🙂

Mula2 sediakan bahan2nya….

20131019_192056

Ni setompok kuey teow yang telah dibasuh, digaul dengan telur, tambah sikit garam dan lada sulah sebagai perisa. Kita tersilap, buat setompok besar, patutnya separuh pinggan, sebab nanti bila dah bubuh kuah ia jadi banyak.  Ini utk satu portion, untuk seorang makan. Nanti lepas ni kita goreng campuran kuey teow ni dalam kuali yang berminyak (boh sikit jer). Goreng hingga garing.. kita guna non stick supaya tiada masalah untuk terbalikkannya..

20131019_192807

Ok, setelah digoreng, inilah rupanya. Jangan terlalu garing, nanti keras lak..  Sebiji telor kita boleh buat 3 portion, utk 3 orang makan, kita buat satu2… jadi senang nak hidang.

Lepas tu kita letak tepi pinggan2 yang berisi kuey teow yang telah digoreng bersalut telur ni.. Kita buat kuahnya lak.

.

.

20131019_191054

Bawang putih dan lada kecil yang telah selamat diketuk, hirisan bawang merah, udang, ayam dan jika suka tambahlah sotong dan lain-lan…

Tumis bawang putih, bersama hirisan bawang besar, lada kecik… kemudian masukkan udang dan ayam.. Pastu masukkan air, agak2 utk dibubuh dalam 3 pinggan karang.

20131019_192028

Kemudian masukkan hirisan carrot dan baby corn ni. Sawi tu dimasukkan bila kesemuanya dah masak.

20131019_192503

Pastu masukkan 3 sekawan ni, terpulanglah nak byk mana, ikut cita rasa masing2, ya.. yg blackpepper tu kita bubuh sikit jer.. sos tiram tu kita bubuh 2 sudu besar.. lada sulah tu kita bubuh sesuka hati… juga masukkan garam dan sikit gula.

.

.20131019_192043

Ni tepung jagung. Utk pekatkan kuah, kita bancuh 2 sudu besar dengan sedikit air, kacau rata dan masukkan dalam kuah tadi, masak hingga mendidih, rasa secukupnya, dan akhirnya bubuh sawi tadi.. bila dah masak, cedok kuah dan tuangkan dalam pinggan yang berisi kueyteow yang telah digoreng bersama telur.. seperti di bawah ni..

20131019_194650

Inilah hasilnya. Kita bubuh sikit lada jeruk (sedia ada dlm peti sejuk), hirisan limau, tabur dengan daun ketumbar dan bawang goreng…

Selamat mencuba !!

Jemput makan semua… >_<

` Minta maaf.. gambar kabur……

26
Jul
12

Ikan masak terutuk @ kuali

 

Masakan ini lebih kurang sama jer dengan Sotong Masak Kuali sebelum ini. Cuma kali ini Tie guna santan.

1. Goreng ikan terlebih dahulu dan asingkan. Goreng seperti biasa, letak kunyit dan garam.

2.  Blender semua bahan ini

  • Bawang kecil : 7-10 labu @ 1 labu bawang besar
  • Bawang putih: 4 ulas
  • Lada kering (rebus dulu/lembutkan dgn air panas) : segenggam @ kurang, terpulang tahap kepedasannya.
  • Serai : 4-5 batang, ambil isinya atau jika suka titik jer kalau taknak blender.
  • Lengkuas : 1.5 inci, potong kecil supaya mudah nak blender.

3. Tumis bahan yang telah diblender bersama 1 sudu besar serbuk kunyit. Kalau guna kunyit hidup boleh blender sekali.

4. Bila dah naik minyak, tambah 2 sudu besar pati santan , 1/2 cawan air atau lebih, 1 keping asam gelugor, kacau rata dan biarkan ia mereneh dgn api perlahan.

5. Tambahkan garam dan gula ikut rasa. Rasa mesti seimbang. Masukkan ikan yang dah digoreng, biarkan ia mesra seketika dan tutup api.

Masakan ini seharusnya pekat, dengan rasa lemak, pedas dan sedikit manis. Cubalah.. hubby Tie suka. Boleh digantikan ikan dengan ayam (goreng separuh masak dulu), sotong (tak perlu goreng/rebus) , ketam (goreng sekejap)atau udang(goreng sekejap). Setiap masakan akan terhasil dengan rasa berbeza bila ditukar bahan asasnya.

Selamat mencuba🙂

03
May
12

stim limau…. tapi tak pasti nama ikan ni.

Ikan segar……

.

.

.

Stim limau yang enak!

09
Apr
12

Gulai Rusa bersama Umbut Nyior….

Alhamdulillah… berjaya juga makcik update kat sini setelah 9 bulan menyepi, hihihi….

 

Err… resepinya kita bubuh kemudian, ya…. (kalau rajin laa… :lol:  )

08
Jul
11

Kuih Lopes

Tie amat suka kuih lopes ni. Tiap kali mak buat, kita akan duduk dengan tekun tengok mak membungkus lopes tu.

Bahan-bahannya ialah:

  1. Beras pulut – 2 cawan, dibasuh dan direndam sekurang-kurangnya sejam
  2. Kelapa parut yang putih je… digaul dengan sedikit garam
  3. Daun pisang yang disiat selebar 4-5 jari, basuh dulu laa…
  4. Daun pandan, untuk dimasukkan dalam air untuk merebus lopes tu.. supaya wangi
  5. Gula melaka cair, ambil beberapa ketul, tambah air sikit, dan masak hingga semuanya cair. Tapi hati-hati, sebab kalau leka, gula melaka akan hangus la pulak.

Caranya :

Setelah pulut direndam, toskannya dalam penapis. Ambil daun pisang, bungkuslah seperti yang Tie tunjukkan di bawah ni, ya…

.

 

Lepas tu, susun lopes yang dah dicucuk lidi, dan ikatkan dengan tali kain. Ikat ketat-ketat supaya tidak terbuka bila direbus nanti. Rebus dalam air selama 30-40 min bergantung kepada jumlah lopes yang dimasak. Jangan lupa bubuh daun pandan supaya baunya wangi..

.

.

.

Bila nak makan, buka daun pisang tu, salut dengan kelapa yang telah digaul dengan sedikit garam. Curahkan sedikit air gula melaka sebelum makan…. Hmm…. sedap tau!!

.

.

Jemput makan semua……😛

 

15
Jun
11

Spiral potato fries

Alamak! Sosnya sememeh lak…. tu lah bila buat kerja kelam kabut. Caranya amat mudah. Cuma jangan kupas kulit kentang, nanti susah macam kita tadi .

Kita goreng dalam baking tin yang buruk ni. Walaupun guna kentang yang kecik, tapi masih panjang lagi spiralnya… lagi pendek lagi mudah nak goreng.

Lepas buat spiral, celup dalam batter, dan salutkan dengan tepung (kita guna tepung kfc jer..).

.

.

Oh…..

Lupa nak tunjuk gadgetnya. Dulu kita ada, beli kat pasar malam rm10 boleh dapat pelbagai jenis slicer. Tapi dah hilang entah ke mana.

.

.

Ini jenis jenama tupperware. Beli kat ebay. Murah je. Ada jenis logam, tapi lebih baik guna jenis plastik ni, lebih selamat.




Blog Stats

  • 277,011 views
September 2016
M T W T F S S
« Apr    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie