Archive for the 'Siput' Category

06
Jul
09

siput lagi

Inilah rupanya siput sawah. Muncungnya pendek je. Susah nak kerat, laa…. Kalau musim bertelur tak boleh makan, rasa berpasir pulak (anak2 siput tu agak keras jugak)

siput sawah

Bila dah kerat moncongnya, rendam dalam air garam beberapa jam. Supaya lendir2 tu keluar dan senang nak cuci nanti. Mek yang bagi petua ni. Gonyoh2 la siput tu agar segala lumut dan kotoran keluar. Kalau tak nanti tak boleh nak makan laa…hehe..

daun kadok

Ini adalah daun kadok. Tie susah nak bezakan dengan daun sireh. Mek yang petik ni.. kalau suruh Tie gi petik mesti dapat yang lain, hehe…

siput masak lemak

Tie masak lemak kuning, bersama daun kadok, daun kunyit dan serai. Bubuh sedikit lada kecil supaya rasa pedas. Sikit je…… Memang sedap. TIe ratah je.. hmm.. yum yum….

01
May
09

Siput Sedut

Siput ni biasa didapati di Johor. Biasa kalau masak sayur keladi asam pedas, siput akan bubuh sekali.

Tie masak lemak cili api, bubuh sikit je cilinya. Takut terlalu pedas. Hmm… sedap tau. Biarlah orang kata kalori tinggi, janji tekak puas hati, kih kih …!!




Blog Stats

  • 290,990 views
May 2017
M T W T F S S
« Nov    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Categories

Jamu Mata

Udang harimau ni diterbangkan khas dari Sabah

Nasi hujan panas ni buat pertama kali. Terlebih pewarna, hehe....

Nasi mandhi bersama briayani ayam dan daging black pepper

Pudding Lapis Strawberry dan Chocolate

Cupcake ni adalah hadiah Tie kepada keluarga pengantin (adik ipar)

Puff pastry , mini pie